Vælg en side

HENRIK ADLER

Blog

Tæm gruppedyret – fra rundkreds til samarbejde

Det er simpelthen svært for mange mennesker at arbejde sammen i organisatoriske rammer. Det er svært at følge en leder, det er svært at være reelt imødekommende, det er svært at anerkende reelle konsekvenser af beslutninger, svært at være professionelt uenige uden personfnidder. Alt for mange ser til gengæld sig selv som centrum i et samarbejde og som udgangspunkt for organisationen. Herfra min verden går – det er migfremfor os. I rigtig mange år har vi set på den enkelte medarbejder som unik aktør i den organisatoriske ramme.

Vores udgangspunkt er ellers helt excellent. I mange år har vi i Danmark satset pædagogers tid på at lære børn at være sammen. Til forskel fra mange andre lande. Men jeg er bange for, at vi i stedet mest har lært børnene at kæmpe mod hinanden og hævde sig på hinandens bekostning.

Gruppedyret blev ikke tæmmet, men fik lov til at herske i pædagogikkens navn. Hvis ikke man skal forfalde til junglelovens principper om kamp og overlevelse, skal vores rundkredspædagogik simpelthen lære børnene, hvordan man lever civiliseret sammen med andre.

For år tilbage beskrev jeg i min e-bog ”Servicekompasset” de tre kompetencer for at indgå på en arbejdsplads, som tidligere lå til grund for vurdering af medarbejdere. Det var den faglige kompetence, der oftest blev beskrevet på cv’et i form af grunduddannelse og efteruddannelser. Der var også den sociale kompetence: Kunne man rent faktisk indgå i et samarbejde med kolleger og ledelse om at udfore arbejdet uden at virke sur og indelukket. Og den tredje kompetence er den personlige: er man i stand til at styre sig selv – have mod til at sige noget i forsamlinger m.v.

Det var alt sammen meget godt.

Men

På linje med de mislykkede pædagogers forsøg på at lære børnene at indgå i et fællesskab, gjorde vi bare de tre kompetencer til atter et mål for selvhævdelse. Faglig, social og personlig selvhævdelse, som ikke nødvendigvis gjorde noget godt for organisationen og jagten på resultater.

Det er fordi

De enkelte kompetencer ikke bliver set i relation til sammenhængen. De enkelte kompetencer er ikke noget særligt værd, hvis ikke man kan relativere dem. Det er ikke meget værd at være god til sit fag, hvis ikke man kan se, at de skal indgå sammen med andre fagligheder. Hvis sygeplejersken ikke kan se grænsen for egen faglighed overfor en sosu-assistent, eller en lærer ikke kan se samarbejdsfladen for sin egen faglighed sammen med pædagogen – så kommer de bare op at slås. Og det ved af erfaring, de gør.

Samarbejd skal ses i relation til det, der skal arbejdes om: skal du producere fiskenet, er der grænser for, hvor social kompetent du behøver at være. Skal du arbejde med psykisk handicappede er samarbejdskravet betydeligt.

Personlige kompetencer om at være god til at rejse sig op i forsamlinger og sige sin mening mangler ofte lige den overvejelse, om det er godt for helheden og for samarbejdet om produktet. At kunne se, at ens evne til at fremføre mange synspunkter, skal ses i lyset af sammenhængen – at kunne relativere de kompetencer, er den evne, vi har brug for at opøve i det fremtidige samarbejde.

Med andre ord: vi skal dyrke den 4. kompetence: at kunne relatere de tre kompetencer til hinanden og til det fælles fjerde: opgaven.

Seneste indlæg

Senior – grå guld eller støvet simili

Senior – grå guld eller støvet simili

Der er mange kommentarer og omskrivninger for seniorer: ”Det grå guld”, ”63 år – for mig er det bare et tal”, ”Erfaring tæller også ….. ”. Nogle bliver faktisk fornærmet, hvis man kalder dem for ”senior”. Omskrivninger og reaktioner, der dækker over underliggende problemer, vi ikke tager ordentligt stilling til.

læs mere
Drop hyggehykleriet når du giver feedback

Drop hyggehykleriet når du giver feedback

De fleste har hørt om burgermodellen, hvor feedback begynder med ros, derefter serveres kritikken, og det hele sluttes af med noget positivt. Glem den. Burgermodellen er en snydemodel, der serverer en “lort i en lagkage”. Den ser umiddelbart dejlig ud, men den smager forfærdeligt.

læs mere
5 benspænd for positiv organisationsudvikling

5 benspænd for positiv organisationsudvikling

Gennem mange år i felten har jeg oplevet, hvordan moderigtige opfattelser, myter og abstrakte teorier spænder ben for reel udvikling og fusion. F.eks. den dér med kulturen som udgangspunkt for sammenlægninger …. Vi ser på de 5 værste

læs mere

Kontakt

Jeg accepterer Henrik Adlers brug af mine persondata

11 + 14 =